4.4.22

KAHDEKSAS VIIKKO

Maanantaina lepäsimme rankan safarin jälkeen.

Tiistaina oli vuorossa Tracyn viimeinen maksuerä ompelukoneesta elikkä viimeinen hieronta. Tiistai iltana veimme Cleverin Sunsetbussiin eli Maisha Khalisi ravintolaan syömään kiitokseksi kaikesta kuskaamisesta ja palveluista. Paikka oli lähellä TVL hostellia ja todella ihana. Ravintola oli kuin vanha lato, jonka yläkerrassa söimme. Ja ravintolasta tosiaan näki auringonlaskun upeasti. Joimme aluksi Pina Coladat ja söimme aivan mahtavaa ruokaa!

Keskiviikko aamuna lähdimme kuuden aikaan ajamaan kohti Dar es Salaamia. Reitti kulkee pohjois-Tansaniasta aina itä- rannikolle ja matkan aikana näkee mielenkiintoisen poikkileikkauksen Tansaniasta erilaisine kylineen, kaupunkeineen ja kasvillisuusvyöhykkeineen. On niin vuoristoa, sisalpeltoa, palmuja kuin riisiviljelmiäkin.

Dar es Salaamiin saavuimme n viiden aikaan illalla. Löysimme hotellimme, joka oli aivan sataman vieressä. Aamulla meidän piti olla satamassa jo heti kuuden jälkeen, joten taas oli edessä aikainen aamuherätys.

Kävelimme satamaan ja meidät opastettiin hienosti jonon ohi lautalle, yläkannelle, eturiviin istumaan. Lauttamatka Stone Towniin kesti n 2 tuntia. Stone Townissa meitä oli vastassa tuttu taksikuski, joka vei meidät ensin Stone Towniin shoppailemaan ja kahville. Sitten lähdimme kohti pohjoisen aurinkorantoja. Matkalla meillä oli vielä yksi pysähdys, Spice Tour.

Pysähdyimme matkalla siis maustefarmille, jossa paikallinen opas antoi meille assistenttinsa kanssa opastetun maustekierroksen. Näimme monia erilaisia puita ja kasveja. Saimme haisteltaviksemme ensin kasvin lehtiä ja yritimme hajuista päätellä, mikä kasvi on kyseessä. Osa oli helposti tunnistettavissa, osa todella vaikeita. Näimme miten mm. kaneli, vanilja, pippuri, neilikka, inkivääri ja huulipunakasvi kasvavat. Kuulimme myös monenlaisia uusia käyttötarkoituksia eri maustekasveille. Sansibarilaisilla on runsaasti tietoutta kuinka erilaisia mausteita voi käyttää eri vaivojen hoitoon.

Kierroksen lopuksi Mr. Butterfly kiipesi laulaen palmuun ja haki meille kookospähkinät, joiden sisältä saimme juoda kookosvettä. Saimme myös ostaa paikan päältä mausteita, maustettua teetä ja kahvia, hajuvesiä ja ihonhoitotuotteita.

Vihdoin maustekierroksen jälkeen pääsimme varsinaiseen kohteeseemme eli Kendwa Rocks nimiseen rantahotelliin Sansibarin pohjoispäässä. Hotellin toinen omistaja on suomalainen nainen ja siksi hotelli on Hannan vakiokohde. Heti respaan saapuessamme eteen aukeni upea maisema valkoista hiekkarantaa ja turkoosia merta. Vaihdoimme äkkiä uimapuvut päälle mökissämme ja pulahdimme ensin uima-altaaseen ja myöhemmin mereen.

Päivät Sansibarilla olivat aivan mahtavia. Aamupala oli todella runsas ja monipuolinen. Olimme uima-altaalla ja meren rannalla aamusta iltaan. Uimme, snorklasimme, makasimme auringossa ja varjossa, söimme mahtavaa ruokaa ja siemailimme ihania drinkkejä. Minna heräsi aamulla aina kukonlaulun aikaan ja vaelteli rannalla aarteita etsien monta tuntia ennen kuin Hanna raotteli silmiään. Olisimme voineet helposti olla Sansibarilla vaikka viikon vielä lisää.

Sunnuntai- aamuna meidän piti kuitenkin lähteä kotiin päin. Lähdimme Kendwa Rocksin rannalta pienellä n 10 hengen moottoriveneellä suoraan länteen Panganiin. Meri oli todella rauhallinen ja matka taittui nopeasti alle kahdessa tunnissa. Saavuimme Panganiin, joka on Sansibaria vastaava valkoinen hiekkaranta kohde mannermaan puolella. Hanna ja lapset kävivät Panganissa vielä snorklaamassa keskellä merta olevalla hiekkasärkällä ja sen jälkeen lähdimme kohti Moshia. Matka Panganilta Moshiin kestää n 8 tuntia. Moshiin saavuimme puolen yön maissa väsyneinä, mutta onnellisina.